GEO124 på tur til Valdres!

Tjena kexet, står du här och smular? Heihå alle sammen! Kæptn Håvi her.

En av grunnene til at jeg valgte geografi var fordi jeg hadde hørt om alle de kjekke turene som arrangeres på kursene. Forrige semester var vi på dagsekskursjon til Flåm i introduksjonsfaget til geo, GEO100. Denne uken var det endelig tid for en litt lengre tur med overnatting! Mandag til torsdag var vi i GEO124 på feltkurs til vakre(ish) Valdres. (forskjellen på feltkurs og ekskursjon er at feltkurs innebærer at vi må gjøre alt selv, mens ekskursjon er mer chill med undervisningsopplegg.)

Jeg er 99% sikker på at de andre på kurset er enige med meg når jeg sier at vi er drita lei buss. Fem timer en vei sier vel det meste, men kjekke bussjåfører hjalp på! Turen startet ved Muséplassen mandag ettermiddag, og gikk først mot Flåm og deretter gjennom Lærdalstunellen som forøvrig er verdens lengste veitunnel på hele 24,5 km! Sinnsykt kule lys i denne, anbefaler å ta turen hvis du ikke har vært gjennom.

geo124feltkurs

Gutta klare for avreise fra Bergen!

Aaaanyways, etter fem timer i buss ankommer vi Thon Hotel Fagernes som ble basecamp for turen. Til alle fremtidige feltkursdeltagere anbefaler jeg å ta med ørepropper dersom du/dere skal dele rom med noen. Jeg har funnet ut at en snorkende romkamerat kan gi dårlig søvn. Hvis ikke kan man bruke hotellfrokosten neste dag som motivasjon til å komme seg gjennom natten med lite søvn. Svært god frokost og lunsjpakke fikk oss gjennom dagene i felt!

Alle hadde noen uker i forveien fått tildelt tema til feltkurset, og min gruppe hadde fått leiejord i Valdres som tema. Derfor gikk vår første dag til å intervjue en økobonde som hadde ekte sau (falsk sau er visst veldig vanlig hos bønder som ikke driver økologisk). Hver dag endte på hotellet med felles møte med fortellerstund fra alle gruppene før vi fikk servert middag.

GEO124 feltkurs

Gira jenter på tur til Øystre Slidre kommune! Credz til fotograf Trygve (@trygveellef på instagram)

geo124feltk

Gruppe 5 på fotosjut i Fagernesskogen. Credz til Emil (@torskeskjegg på Instagram)

Som den treningsnerden jeg er måtte jeg få trent litt hver dag. Heldigvis hadde hotellet et konge treningsrom MED KNEBØYSTATIV(!!!))!)!))!)!)))!!!!!) og forøvrig alt som trengs for en god økt. Svømmebasseng og badstu var også et stort pluss! Kan anbefale massasjestolene nede ved treningsrommet etter en lang dag i felt.

Siste kvelden i Valdres hadde en av gruppene laget en quiz for oss som vi satt stor pris på! Kjekt å få utfordre både veiledere og fellow geografistudenter. Visste du at verdens mest spiste frukt er mangoen?? Og at Karmøy kommune er den eneste kommunen i Norge med tre byer? For dere som ikke fikk deltatt på denne quizen må jeg nevne at Geoklubben arrangerer neste geoquiz allerede på torsdag 6.april, komkom!!

GEO124felt

Sjekk ut artikkel i Avisa Valdres!

Veien tilbake var preget av snorking, soving, våkne, snorking, soving, våkne, spise, snorking, sozZzz…ZzzzzZzzz…

Takk for turen alle i GEO124!

Kæptn Håvi, over og ut.

One thought on “GEO124 på tur til Valdres!

  1. Tilbaketråkk: Gratulerer med dagen, nye geografistudent! | Geografistudenten

Legg igjen en kommentar

