Tiende desember

Grethe Meling vekkes av at telefonen ringer. Hodet suser etter torsdagens julebord, og etter å ha sovet bort hele fredagen, begynner hun endelig å komme til hektene. Hva var det som hadde skjedd på julebordet? Det begynner sakte å demre for henne. Hun hadde konfrontert Marie Louise med anklagene og bevisene som pekte i hennes retning.

– Det er du som har gjort det, ikke sant? Hadde hun sagt.

melingmalou.jpg

Idet Grethe strekker seg mot telefonen, husker hun hva Marie Louise hadde svart. Det begynner å ile i magen hennes når hun tenker på det.

Marie Louise hadde nektet for at det var hun som hadde stjålet kokeboka, men når ingen fulgte med hadde hun hvisket Grethe i øret:

– Eg tror eg vet hvem det var. Eg har noe informasjon til deg på PCen som eg tror vil gjøre det klart kem som er skyldig. Eg vil ikkje snakke om det her og no, men eg kan komma innom kontoret ditt med det på fredag.

Kunne det være sant? Var julemysteriet virkelig i ferd med å bli løst? Grethe smilte lurt idet hun kikket ned på telefonen som fortsatt kimte. «Ukjent nummer» sto det på displayet. Grethe svarte.

– Hallo, det er grethe Meling, studiekonsulent for institutt for geografi ved UiB.

– Ja, hei, dette er fra Fensal. Jeg ringer for å fortelle deg at vi har funnet noe etter studentenes fest. Det er et lik.

Legg igjen en kommentar

