Doktor GeoWho: Episode 16

Doktor GeoWho beit seg merke i at von Humboldt sa han hadde kartlagt elven Orinco, og ønsket å utforske dette tema nærmere. Spent etter han har festet antennen på maskinen, entrer han den og stiller på hjulene igjen. På en av de mange knappene i maskinen er det en hvor det står: «Mer om dette temaet». Den kan jeg jo velge! tenker doktoren.

*poff, poff, poff*

Søren, da!, utbryter Doktor GeoWho, da han i et lite øyeblikk hadde glemt vannskrekken. Han prøver febrilsk å trykke på en annen knapp, men det var akkurat for seint. Maskinen gir fra seg noen merkverdige hoste- og harkelyder før den sakte men sikkert kommer til seg selv igjen og den voldsomme ristingen tar over.

Han kjenner øyeblikkelig igjen mannen utpå broen som gjemmer seg under en paraply selv om solen står på sitt aller høyeste, og det sannelig ikke kommer en regndråpe fra himmelen. Terje? prøver han seg forsiktig mens han prikker mannen lett på skulderen.

geowho1


«Å! Knut! Hallo, der!» Dr. GeoWho smiler lett for seg over at han blir gjenkjent, men innrømmer likevel ikke at han ikke er der som Knut i egen person. Står du her, du? Hva ser vi på? spør han. Men Knut da! utbryter Tvedt. «Jeg vet at broen og vannet minner deg om den store broen i Bergen, men vi står faktisk å beskuer den konfliktfylte elven Nilen. Paraplyen er for øvrig bare beskyttelse for solen. La merke til det i Bergen i våres;) Det gjelder å være tidsriktig, vet du!» Hm, det var da noe merkelig tenkte GeoWho. Han skulle da sannelig nyte solen når han først var kommet til et varmere strøk midt i desember-måned.

Men, (han prøver igjen), hvorfor står du her egentlig?

Joda, nå skal du høre! Jeg har jo langt og lenge forsket på denne Nilen og hvordan dette vannet skaper de største konflikter og kamper om dets ressurser, så nå har jeg nett planlagt at jeg skal lage et tv-program om det, som jeg skal kalle «Kampen om Nilen». Nilen var jo både kilden til hvor steinene ble fraktet til pyramidene og det som gjorde Rwanda til en kjent del av Nilvassdraget etter, ja, du veit. Vi trenger kanskje ikke gå så mye nærmere innpå det nå. Men, uansett, Nilen har jo en hendelsesrik fortid og det er derfor jeg står her nå, jeg skal reise rundt for å samle sammen historier om hva som gjør verdens antatt lengste elv så spennende å studere.

geowho2
Ja, jøss,
tenker GeoWho, vel vitende om den store suksessen som venter ham, og lurer på hvorfor Nilen akkurat ble hans studieområde. Til gledens dag kan Tvedt opplyse at det var nett når han studerte i regnhovedstaden Bergen at det var da hans lidenskap for vann og Nilen oppsto. «Det er fascinerende saker, vet du, hvordan vann som ressurs kan påvirke så mange millioner menneskeliv. Men likevel, med regnstøvlene trukket godt over knærna og paraplyen som så vidt dekket nesa da det hærjet som verst var det ikke akkurat vannet jeg satt mest pris på da jeg nesten krabbet over Puddefjordsbroen på mine yngre dager».

Hm. Rart det der. Tenker GeoWho. «Vel, vel. Det var spennende, men jeg tror jeg har fått nok av vann for en stund nå. Jeg får nok komme meg videre om jeg ikke skal ende opp som en druknet katt her i søledammen. Lykke til med dokumentaren!»

Jo, takk, mumler Tvedt, idet han snur seg og spankulerer videre på broen i strålende solskinn.

Legg igjen en kommentar

