Doktor GeoWho 14: Den riktige John Snow

«Åh, jeg er så glad for at jeg fant deg! Nå har jeg nettopp møtt feil John Snow, og han var ganske hissig,» sier Doktor GeoWho til den riktige John Snow. «Det var leit å høre! Jeg har ikke for vane å være hissig, så nå kan du bare slappe av og puste ut,» sier John til doktoren foran seg.

93824_93202TablenChairs kopi.jpg

«Hvorfor er du egentlig her?», lurer John. Knut forteller ham om lappen som instruerte Knut om å finne John og fortelle ham at han ikke vet noen ting om hvor viktig hans kartleggingsarbeid er». John ser på Knut med store øyne.

«Mener du at det jeg gjør nå, kommer til å bli viktig i framtiden?» spør han. «Wow. Jeg har vært veldig nær å gi opp i det siste. Har du hørt om kolera-utbruddet som foregår her i London?». Knut trekker trøyen opp over munnen idet han ører ordet kolera. Han vil neppe bli smittet med det tullet der. «Jøss, hvorfor beskytter du munnen din når du hører om kolera? Vent! Tror du gså på at det er dårlig luft som fører til at denne sykdommen spres? For min teori har vært annerledes. Jeg tror kolera smitter på grunn av noe jeg kaller bakterier. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å bevise det.»

Knut ser rart på mannen. Knut lærte jo kartleggingskunsten til romerne, har den ikke spredt seg til 1800-tallets London? John merker at Knut ser rart på ham, og ser spørrende tilbake. «Kart?» spør Knut, og ser på John at dette var nøkkelen som åpnet døra til løsningen. «Kart!» jubler John.

Knut og John finner ut at de kan kartlegge alle tilfellene av kolera-utbrudd i London, og på den måten finne den geografiske utbredelsen av denne sykdommen. Dersom man kan se et mønster i utbredelsen, vil jo det motbevise at kolera spres på grunn av dårlig luftkvalitet! Knut foreslår at de lager et dot map, som er hans favoritt-karttype, og John (som ikke har hørt om ulike karttyper før) går med på Knuts idé.

Snow-cholera-map-1

Resultatet av Johns og Knuts kart-workshop. I ettertid klarte John å spore kilden til Kolera-utbruddet til en brønn på Broad Street på grunn av denne kartleggingen!

 

De setter igang med kartleggingen, og mens de holder på med arbeidet småprater de litt. «I min tid er det mange som er opptatte av nettopp det vi gjør nå, men de gjør det på noe som heter datamaskiner. Det har blitt til en stor studieretning som heter GIS, og mange studenter er veldig opptatte av å bli gode i GIS, for da har de gode muligheter for å få jobb,» sier han. Knut begynner å bli vant til at munnen hans sier ting som hjernen ikke helt har registrert eller skjønt enda.

John virker stolt. «Hvis jeg ikke hadde vært medisiner, men geograf, så skulle jeg viet mitt liv til å utvikle denne GISen du snakker om. Desverre har jeg ikke studert noe så spennende som geografi,» sier han trist. «Det går bra, medisin er jo også et godt karrierevalg!», oppmuntrer Knut.

dr.geowho

Hvor skal Doktor GeoWho reise i morgen? Skriv årstall og hvilken kjent geograf du vil sende Doktoren på besøk til i kommentarfeltet – Vi fikser resten!

Legg igjen en kommentar

