Dr GeoWho: Episode 10

«Whoooosh whoooosh» lød den umiskjennelige lyden av den store jordkloden Knut Hidle reiste rundt i.

Doktor GeoWho kjente bølgeskvulp. Igjen. Han sukket tung for seg sjøl, men åpna døra for å se hva som denne gangen venta ham på de store dyp. Eller, han forventa vel egentlig at han skulle befinne seg over de store dyp…

«WOOOOW!» ropte han ut i, hva var det, ærefrykt? Kanskje ikke, det som fløyt foran ham var en ganske liten flåte. Av balsatre, hadde GeoWho på følelsen av at det var, uten at han visste helt hvorfor. Da han så seilet på flåta, ble han med ett også sikker på at denne flåta inneholdt en god del eventyrlystne og småvitenskapelige nordmenn! Foran ham, på en lang ferd fra Lima i Peru, til Polynesia, lå sjølveste Kon Tiki.

Hvordan doktoren egentlig hadde havna akkurat i 1947, hadde han helt glemt, her ute på det åpne Stillehavet med både småfisk, flyvefisk, hval, hvalhai, hai og det som verre er.

Nå hadde de solbrente, bleikhåra, skjeggete og slanke mennene fått øye på Knut, og vinka og ropte som om det stod liv på spill. Seinere fant han ut at det ikke var noen livsfare, de var bare veldig ivrige på å se et nytt menneske – og særlig et som kom ut av en stor jordklode! Knut fant fort spaken med bilde av en båtpropell, og plutselig føyk han av gårde mot den, ja han måtte innrømme det, litt primitive flåta.

«Øh, hei.. hvem er du, egentlig..?», spurte den høyeste og tynneste. «Jeg er Knut Hidle, men bare kall med Doktor GeoWho!», sa Knut. «Ah, beleilig, en kan alltids få bruk for en doktor på en så lang flåteferd som jeg og gjengen min er på! Ja, hei, jeg er Thor. Thor Heyerdahl. Kaptein på denne flåta.»

«WOW, du ER Thor Heyerdahl! Så kult! Tenk at jeg skulle få treffe en ekte eventyrer – som OGSÅ er vitenskapsmann!» nesten ropte Knut. Det var en rar følelse han hadde inni seg nå, for den gode doktoren var ikke helt sikker på hva som var greia med denne Thor, men at han var eventyrer og vitenskapsmann, det kunne han huske.

«Å, ehhem, jo takk! Det er nå ikke alle som synes jeg er en ekte vitenskapsmann da. Men DET bryr ikke jeg meg så mye om, så lenge jeg kan bevise teoriene mine. Det er jo det vi driver med nå faktisk.»

Det gikk flere og flere lys opp for doktoren, og han måtte spørre Thor og gjengen hans: «Hva er det dere skal bevise igjen? Det er noe med befolkning og sånn ikke sant?»

«Åkei, nå skal vi ikke bli høye på pæra her, Torstein Raaby er navnet forresten, men har du levd under en stein eller? Vi har vært i mange norske og utenlandske aviser på grunn av denne reisa.»

«Å, ja, det er sant… Jeg er bare ikke meg selv for tida, men jeg har hørt om turen deres før, ja!» Doktoren var ikke helt sikker på om det var sant, men han følte han måtte si det for å passe inn i gjengen. Noen ganger, når man er aleine på en flåte med en skikkelig guttegjeng, er det bare noen ting man må gjøre. Som å lyve litt for å passe inn.

Det gikk flere timer, og GeoWho og resten av gutta på flåta koste seg godt. Doktoren gav dem en omvisning i tidsmaskinen sin, og hverken Thor eller de andre hadde noen gang sett maken til duppedingser og innretninger.

Og sånn gikk altså dagen på det store, store Stillehav. Knut og eventyrergjengen bare slappa av hele dagen, fiska, dykka rundt flåta, og ble litt skremt av en og annen hai som dukka opp. Da dagen var over var Knut fornøyd med dagens opplevelser, og takket pent for seg. Han var litt trist da han satt aleine i tidsmaskinen sin. Nå måtte han forlate sin første ekte vennegjeng, og han savna dem allerede.

Og, hvis du får lyst til å se dokumentarfilmen om Kon Tiki, som Thor Heyerdahl fikk en Oscar for, kan du jo leite etter det korte, korte øyeblikket der gutta har filma den veldig rare tidsmaskinen til Knut.

 

Tekst: Anne Sofie Hovden

2 thoughts on “Dr GeoWho: Episode 10

Legg igjen en kommentar

