Doktor GeoWho: Episode 6 og 7

«Hvor er jeg? undrer Doktor GeoWho. Han tar seg til hodet og ser seg rundt. «Hvordan havnet jeg her? Jeg husker ingen ting.»

Han ser seg rundt i tidsmaskinen. Det er fullt av flasker og glass. I en krok ligger et sverd og i en annen ligger en hjelm med noe som ligner på en kost på toppen. Svake minner begynner å strømme tilbake.

Han ser seg selv kollidere med en hest og kjerre og rope til en mann som ser ut som om han hører til i Romerriket: “Dere må jo for fanden tegne opp gatene deres! Dette er tredje gang jeg blir påkjørt her i riket! Dere må tegne kart! KART! Over gatenettene deres! Herregud mann!” Angsten kommer krypende. Han har faktisk ropt til en romer at han må tegne kart, den oppfinnelsen som han selv har laga. I alle dager. Hadde romerne engang kart?

Han løper bort til bokhylla og slår opp i ei historiebok: “Det første kartet i Romerriket er kjent som Tabula Peutingeriana, og viser veinettet i Romerriket. Legenden sier at kartet kom til fordi en doktor ble lei av å bli påkjørt i gatene, og tilfeldigvis skjelte ut en romersk hærfører som syntes dette var en flott ide. Legenden sier videre at disse to, etter en særdeles fuktig kveld, tegnet dette kartet.”

romere kopi

When in Rome, do as the romans. Eventuelt lær dem å lage kart.

Jøss, tenker Knut. “Det forklarer både skallebanken og stridshjelmen i hjørnet. Men det forklarer ikke hvor jeg er nå!”

Han åpner døra og blir møtt av en bitende kulde som slår mot ham. “Hva? Har jeg havnet på en båt? Igjen?”. Knut har mest lyst til å krype tilbake inn i den varme tidsmaskinen, men idet han skal til å lukke døra, legger han merke til en mann som står og stirrer på det iskalde havet. Knut blir fascinert av mannen, og fryser (i begge av ordets betydninger). Lenge blir han stående å se på mannen, som urørlig står å stirrer på havet som driver forbi skuta.

Til slutt ser Knut seg nødt til å bryte den isende stillheten. “Hallo?” prøver han seg forsiktig, men mannen reagerer ikke. Han står fortsatt helt oppslukt og stirrer på isfjellene.

“Halloooooo!” prøver Knut igjen, og mannen kvepper til. “Nei men! Tjënare! Valkomna til min båt,” svarer mannen på en sørsvensk dialekt. Knut drar på seg en kappe som må ha blitt glemt igjen av en romer etter kart-nachspielet. Han går å stiller seg ved siden av svensken. “Hvorfor står du bare her og stirrer på havet?”, lurer han. Svensken forklarer at læreren hans, Vilhelm Bjerknes, hadde fått et tips av en kamerat, Fridtjof Nansen, om at isfjellene syntes å oppføre seg rart. “Han mente at isfjellene bevegde seg feil vei. Men han er en gammel skrulle, Nansen. Jeg tipper Bjerknes har bedt meg gjøre det fordi han skjønner at dette bare er nok av Nansens fylle-påfunn”, sier mannen. Knut har en merkelig følelse av å både gjenkjenne disse navnene, og å aldri ha hørt dem før. Han rekker ikke tenke mer over det før mannen fortsetter:

“Så nå står jeg her og kikker etter isfjell, men jeg klarer liksom ikke å finne noen. Jeg må nok fortsette å lete lenge før jeg finner et lurt sted å dra for å finne isfjell. Det er litt trist, da jeg sa farvel til min kone lovte jeg å ikke bli borte så lenge”. Knut skjønner ikke hvorfor, men noe i ham rykker når mannen sier denne siste setningen. “Hva sa du nå, sa du?”.

“Jeg lovte henne å ikke være så lenge borte”, gjentar mannen og ser rart på Knut. Knut rister bare oppgitt på hodet. “Nei, før det! Når var det du sa dette til din kone?”. “Da jeg sa farvel?”. Nettopp! Der har vi det! Ansiktet til Knut lyser opp. “Vi må dra til Kapp Farvel! Der er det masse isfjell!”. “Hva? Er det sant? Hvordan vet du det” spør svensken.

“Du har jo hørt om at det var derfor Titanic gikk på grunn akkurat her? Alle isfjellene blir tatt med av havstrømmer fra Grønland og fraktes ut i Atlanterhavet ved Kapp Farvel”, nikker Knut. Ekman ser forvirret på ham. “Titanic? Hva er det? Gikk på grunn? Jeg skjønner ikke hva du snakker om”. I et kjenner Knut panikken bre seg over ham. Han bråsnur seg mot de fire store hjulene i tidsmaskinen som viser årstallet 1898. “Titanic har ikke skjedd enda, og det vil ikke skje før om 14 år”, tenker han. Hva vil skje om han forteller svensken om dette? Vil han ikke komme til å endre framtiden på en enorm og helt uoversktelig måte? Han bestemmer seg for å ikke si noe. I hvert fall ikke enda. Lenger rekker han ikke tenke på det før Ekman utbryter: “Jeg har et kart der vi kan finne veien til Kapp Farvel!”. Knut klapper seg selv på skulderen idet svensken ser en annen vei. “Kart, Knut. Det viste seg visst å være en god idé!”.

Knut og den fremmede setter seg ned over en kopp kaffe for å studere kartet. “Si meg, du heter ikke tilfeldigvis Ekman, gjør du?” spør Knut den fremmede om. “Jo, hvordan visste du det? Kjenner du min far?” spør svensken. Knut mumler til svar før han bytter samtaletema.

ekman kopi

 

“Du, Ekman. Jeg skal gi deg et råd før jeg må dra videre. Uansett hva folk flest tror, så være ikke redd for å forsøke å motbevise dem. Jeg har hørt at det var vanskelig å overbevise folk om at jorda var rund, men det viste seg jo å stemme. På samme måte kan det hende at mange andre ting som folk flest tror er sant, vil vise seg å være galt i årene fremover. Hvem vet, kanskje til og med jordrotasjonen påvirker ting på jorda, slik som havstrømmene?” sier Knut, og ser nøye etter for å se om Ekman tar hintet. Svensken ser relativt upåvirket ut, og flirer bare lett. “Jaja, han skal jo være på denne båten i lang tid framover. Før eller siden vil han nok skjønne det», tenker Knut. Han takker for kaffen og retter snuta mot tidsmaskinen igjen.

dr.geowho

Hvor skal Doktor GeoWho reise i morgen? Skriv årstall og hvilken kjent geograf du vil sende Doktoren på besøk til i kommentarfeltet – Vi fikser resten!

Legg igjen en kommentar

