Doktor GeoWho: Episode 5 – Darwin og finkene

Knut kjenner bakken gynge under seg i det tidsmaskinen lander. Han åpner døra – og ser rett ut på åpent hav i alle retninger. Ånei!

5des

I det han skal til å lukke døra igjen hører han en stemme fra oven.

“Mann overbord! Mann overbord!”

Der oppe er det et skip, og noen som kaster ned et tau til ham. Knut tenker med seg selv at dette nok kommer til å bli et spennende eventyr. Han knyter tauet rundt en krok inne i tidsmaskinen. Så blir han sakte trukket opp i det digre skipet som ligger der ved siden av tidsmaskinen hans.

I det han blir trukket over ripa kommer det en kaptein bort.

“Velkommen til HMS Beagle, skibrudne. Jeg er Kaptein FitzRoy, og dette er min besetning. Hvem er du?”

“God dag, Kaptein,” svarer Knut. “Dere kan kalle meg doktor Geo”

“Er du doktor?” Spør kapteinen. “Så bra! En av mennene våre har blitt syk igjen, og her, midt ute på Stillehavet, er det ikke så lett å få tak i en doktor. Kan du ta en kikk på ham?”

Knut tenker i sitt stille sinn at han jo egentlig ikke er doktor, men det kan da aldri skade å ta en kikk på pasienten likevel. Han nikker og blir ført ned under dekk. Der nede er det mørkt og kaldt, og det lukter treverk og salt. I et rom helt innerst ligger det en ung mann.

“Hei,” sier Knut. “Jeg er doktor Geo. Hva feiler det så deg?”

“Hei,” svarer den unge mannen. “Jeg heter Charles Darwin. Jeg tror jeg har blitt syk igjen. Jeg tror jeg fikk noe da jeg var i Argentina i fjor.”

“Ja,” sier Knut. “Du ser ganske syk ut. Men for å være helt ærlig så er jeg ikke doktor, så jeg kan egentlig ikke hjelpe deg.”

Han tar opp boka som mannen har på nattbordet. “Hva leser du?”

“Dette er ei bok som heter Geographika, skrevet av den greske Erastothenes”, svarer Charles. “Han har skrevet ei bok om jorda og om naturvitenskapen og han kartlegger hele jorda!”

“Erastothenes, ja. Han er en flott fyr,” sier Knut. “Jeg hjalp han med å telle noen stadioner en gang. Og geografi, det var et veldig fint ord! Synes du dette er spennende, du?”

“Ja,” svarer Charles. “Og i morra skal vi i land på Galapagosøyene, og der er det masse spennende fugler! Jeg gleder meg!”

Knut bestemmer seg for at det skal han være med på.

Dagen etterpå går besetningen i land på Galapagosøyene. Charles føler seg bedre, så han er også med. Han løper bortover stranda og roper til Knut: “Se på fuglene! Og på blomstene! Så fine de er!!”

Knut ser seg om. Det er sant, det er ganske mange fine fugler og blomster der.

“Men Charles,” sier han ettertenksomt. “Ser du at mange av fuglene har forskjellige nebb? Og at de spiser av forskjellige blomster og trær?”

“Nei jøss! Det har jeg aldri sett før! Kan du hente penn og papir til meg? Dette må jeg notere!” roper Charles Darwin opphisset. Resten av dagen sitter han på en stein og observerer og skriver.

5des kopi

“Det kommer til å bli noe stort av den gutten”, tenker Knut med seg selv.

Når kvelden kommer, og Knut har spist middag sammen med besetningen på HMS Beagle, bestemmer han seg for å reise videre. Han blir tross alt så sjøsyk når han må være lenge på båt. Han tar farvel med kapteinen og Charles.

“Takk for meg, men nå må jeg reise videre,” sier han.

“Bare hyggelig,” sier Kapteinen og Charles. “Håper vi ses igjen en gang!”

“Og Knut!” roper Charles.

“Ja?”

“Takk for at du påpekte fuglene og blomstene. Jeg har en idé som jeg har jobba med lenge, en litt sånn biogeografisk teori, og nå tror jeg du gav meg akkurat det jeg trengte for å bevise den. Jeg skal kalle den Evolusjonsteorien!”

Knut smiler og går inn i tidsmaskinen. Biogeografi og evolusjonsteori, ja. For en produktiv dag det har vært.

dr.geowho

Hvor skal Doktor GeoWho reise i morgen? Skriv årstall og hvilken kjent geograf du vil sende Doktoren på besøk til i kommentarfeltet – Vi fikser resten!

 

Legg igjen en kommentar

