Doktor GeoWho: Episode 4 – I Babylons rike

Knut lukker døra bak seg inn i tidsmaskinen.
“Jøss,” tenker han. “Dette var jo riktig trivelig her i England. Lurer på hvor jeg skal reise nå!”

Knut har lenge hatt en forkjærlighet for realityserien The Only Way Is Essex, så han bestemmer seg for å reise tilbake til år 500 da kongedømmet Essex ble grunnlagt. Han stiller nøye inn tidshjulet på +500, men akkurat i det han skal dra i spaken for å reise videre, så snubler han i skolissene sine og vrir hjulet for langt. Tidsmaskinen rister og skaker, og Knut må bare holde seg fast så godt han kan. Når tidsmaskinen slutter å riste, reiser han seg opp.

“Ånei! Hvor har jeg havna nå?” spør han seg selv. Han ser på hjulet. Det har landa på -500. Han ser på skjermen som filmer utsiden av kloden. Der er det ørken på den ene siden og en høy høy mur på den andre.

Han tenker seg om. “Ørken. Mur. Jeg er definitivt ikke i England lenger. Og i -500. Jeg må ha havnet i det nybabylonske riket! Hva i all verden skal jeg her?” Han prøver å stille inn tidsmaskinen på å reise videre, men den bare brummer litt. Knut finner ut at da kan han like gjerne stikke ut og finne seg noe lunsj. Han har tross alt ikke spist siden han målte jordas omkrets med Erastothenes.

Knut går ut av tidsmaskinen. Foran seg ser han bare ørken, og ikke så langt unna kommer en skitten og sliten militærtropp luntende. Hærføreren stopper.

“Halt, fremmede! Hvem er du?”

“Hei,” svarer Knut jovialt. “Jeg er Doktor GeoWho. Hvem er dere?”

“Vi er den babylonske hæren. Vi har vært ute og erobret land og slåss rundt omkring her,” svarer hærføreren.

Knut er overrasket. “Jøss. Hvor har dere vært?” spør han.

“Det vet vi faktisk ikke helt,” sier hærføreren. “Vi vet aldri helt hvor vi er, og vi går oss alltid bort på vei både ut og hjem. Nå har vi surra rundt i ørkenen bak det fjellet der borte i flere dager uten å finne veien tilbake!”

Knut synes dette høres svært upraktisk ut. “Men kan dere ikke bare bruke kart?”

“Kart?” Hærføreren ser forvirret på han. “Hva er det?”

Knut tenker seg om. Shit! Kart er jo noe han har funnet på selv, når han sitter og drodler mens han leser skilsmisserett. Han har rett og slett bedt denne babylonske hærføreren om å bruke noe som ikke finnes! Han må nesten bare forklare.

“Et kart er når man tegner hva man ser rundt seg, sånn som byer og fjell og elver og sånn, og hva de heter, og hvor man må reise for å komme seg til dem. Jeg har funnet på det selv.»

Hærføreren ser på ham med store øyne. “Så du sier at vi bare kan risse inn hvor vi har vært på ei steintavle og se på det neste gang vi skal ut og reise?”

“Ja,” svarer Knut. “Jeg tegner alltid kart når jeg skal gå på ski på fjellet så jeg ikke går meg bort.”

Hærføreren ser på ham. “Ski? Hva er det?”

“Herlighet! De vet ikke hva ski er heller…” tenker Knut. “Det er ikke så viktig. Det viktigste er at kart er skikkelig kult!” sier han.

“Hvordan lager man sånne kart?” spør hærføreren. “Kan du vise oss?”

Han rekker Knut ei steintavle. Knut tar i mot og begynner å tegne.

“La oss se.. her er Babylon. Her er det fjellet der borte i øst. Og her er de folkene som bor der borte i vest. Skjønner dere?”

Hæren stimler sammen rundt Knut og ser spent på. “Ja!” roper de. De skjønner. Og mens hæren stimler sammen rundt steintavla ser Knut en matpakke som en av soldatene har lagt fra seg på en stein. Han sniker seg bort, sniker matpakka forsiktig ned i lomma og trekker seg sakte tilbake til tidsmaskinen. Der setter han seg fornøyd ned i en stol.

“Jøss, jeg fikk visst bruk for kartografien jeg hadde på skolen,” sier han til seg selv, før han spretter opp. “Kartografi? Jeg har da aldri hatt kartografi på skolen! Jo, det har jeg jo! Hva er egentlig kartografi? Nå skjønner jeg ingenting..”

Plutselig går det opp for ham.

“Oi! Jeg har nettopp skapt et nytt fagfelt! Grafi er jo beskrive, så  det blir læren om kart. Ved å fortelle babylonerne hvordan de skal lage kart, har jeg forandra hele fremtiden, også min egen! Nå er det mange muligheter her,” tenker Knut, og legger fra seg matpakka.

“Hvor skal jeg reise nå?»

dr.geowho

Hvor skal Doktor GeoWho reise i morgen? Skriv årstall og hvilken kjent geograf du vil sende Doktoren på besøk til i kommentarfeltet – Vi fikser resten!

Legg igjen en kommentar

