Dr. GeoWho: Episode 2

dr.geowho

 “Wooosh woooosh wooosshh”.

Tidsmaskinen til Knut, aka. Doctor GeoWho, durer og rister idet den lander i en stor åker. Knut har stilt inn hjulene i maskinen på 1760, og etter omgivelsene å dømme, anslår Knut at han må ha landet på de britiske øyer. Foran seg ser han er rar skikkelse stå å studere noen steinformasjoner.

«Hallo?» prøver Doktoren seg. Den fremmede ser opp fra steinen han holder i hånda og ser på den nyankomne med store øyne.

«Hallo, reisende! Velkommen hit til Edinburgh! Jeg heter James Hutton, og er doktor i medisin. Ja, også har jeg noen studiepoeng i jus, da».

«Hah, jus har jeg også studert i noen år, sier Knut». «Ikke sant det var kjedelig?» spør han James, som nikker og himler med øynene til svar.

«Hva driver du med, egentlig?», spør Knut den fremmede.

James kikker ned på steinen han har i hånda. «Jeg synes bare det er så spennende med steiner og mineraler. Selv om jeg har en doktorgrad i medisin, så dras jeg liksom alltid tilbake mot jorda og steinene og mineralene som finnes på den».

Doktor GeoWho har skjelden møtt noen han ser mer av seg selv i enn James. Han synes det er trist at han ikke trives med faget han har valgt å ta doktorgrad i. Plutselig får GeoWho en kjempeidè.

2.des

James får heltenning på Knuts idè, og setter umiddelbart igang med arbeidet. «Jeg kan hjelpe til en liten stund før jeg må reise videre», sier Knut.

Mens de jobber med å kartlegge steintyper begynner James å drømme om at det kanskje en dag vil være mulig å studere steiner og mineraler som et fag på universitetene, og ikke bare kjedelige emner som jus og medisin.

«Hva ville du isåfall kalt faget?» spør Knut.

«Jeg synes Geologi klinger fint, sier James. Jeg har satt det sammen av de greske ordene geo, som betyr jord, og logi, som betyr lære».

Knut har aldri hørt et finere navn, og får med en gang en idé: «Hva om jeg stiller hjulene på tids-transporten til et lavt tall, og skaper dette begrepet selv, før James rekker å gjøre det?» tenker han. Men så ser han på James. De har ikke kjent hverandre lenge, men allerede føler Knut at han kjenner den velutdannede mannen godt. Ja, han er kanskje det nærmeste Doktor GeoWho noengang har kommet en venn. Doktoren slår fra seg tanken på å stjele kameratens navneforslag. «Jeg kommer nok sikkert på et fint ord selv», tenker han.


Hvor skal Doktor GeoWho reise neste gang? Skriv årstall og hvilken kjent geograf du vil sende Doktoren på besøk til i kommentarfeltet – Vi fikser resten!

Legg igjen en kommentar

