Dr. GeoWho – en reise i tid og rom

1des-2

Å studere juss er så lite krevende og så lite givende, synes grunnfagsstudent Knut Hidle.

”Åh, det er så kjedelig her på universitetet”, sukker grunnfagsstudent Knut Hidle. Han er på sitt første år som jusstudent, men synes det er en kjedelig disiplin. Det er første desember, og alle studentene gleder seg til å bli ferdig med de siste eksamenene før jul. Knut sitter med lovboka foran seg og kikker ut på snøen som faller utenfor vinduet. “Jeg lurer på hva snø egentlig er, og hvordan det påvirker samfunnsmessige forhold”, tenker han.

Han snur seg mot klassekameratene, som sitter oppslukt i pensumbøkene.

”Skulle dere ikke egentlig ønske at vi kunne studere mer spennende temaer – som jorda og hva som skjer på den? Mange mener at jorda er flat og at sola går rundt jorda, men jeg vet ikke… det føles liksom litt feil. Hva tenker dere?” spør han.

Klassekameratene skjønner ikke hva han mener.

”Hvorfor er du så opptatt av slike irrelevante ting som jorda? Fortsett heller med å pugge skilsmisserett”, sier studiekameratene.

Men Knut gir seg ikke:

“Hva kan vel være viktigere å studere enn jorda, som er alle menneskers hjem? Jeg vil lære mer om den, og om hvordan mennesker forholder seg til den!”

Knut stormer vekk fra de andre jusstudentene og smeller igjen døra bak seg. Han raser nedover trappene på Dragefjellet. Vel ute av jussfakultetet stopper Knut brått opp.

“Hva er det der? Noe liknende har jeg aldri sett før,” tenker han idet han ser en stor, skinnende, blå metallboks foran seg.

Det juridske fakultetetDragefjellet skole

«Hva kan dette være?» undrer Knut.

“Den er stor og rundt akkurat som… Nei, jeg vet ikke, jeg kommer ikke på noe annet som er stort og rundt som jeg kan sammenlikne den med”.

Han blir litt nervøs, men bestemmer seg:

“Jeg prøver å gå inn i den, jeg!”.

Inne i boksen ser Knut fire store hjul som kan stilles til ulike tall. De står på +1980. “Det må være en slags kode”, tenker Knut. Han begynner å vri på hjulene. “Hm, jeg har alltid hatt sansen for tallet -250”, tenker han mens han snur på hjulene.

Plutselig begynner hele kula å riste voldsomt. Knut blir redd og klamrer seg fast til det han kan få tak i. Ristingen pågår i et par minutter, så blir det plutselig stille. Helt stille.

Knut åpner døra på den kuleformede tingen og kikker forsiktig ut. Synet som møter ham gjør ham forvirret.

«Eh… hallo. Hvem er du?» spør han den rare mannen som står foran ham og kikker ned i en brønn. Mannen løfter blikket.

«Jeg heter Eratosthenes og kommer fra Kyres», sier Eratosthenes.

Knut sukker oppgitt over den rare mannen, og bestemmer seg for å ikke grave mer i dette med Kyres. Knut har aldri hørt om dette stedet før, og vil ikke virke dum.

«Hvorfor står du og kikker ned i denne brønnen?» spør han heller.

«Det er bare noe med hvordan skyggene faller ned i den som gjør meg forvirret», sier Eratosthenes.

«Jeg har hørt at  i Syene står sola slik på himmelen ved sommersolverv at en stolpe ikke kaster skygge, men her i Alexandria er det skygge midtsommers. Er det ikke rart? Kunne du hjulpet meg å skritte opp avstanden mellom disse to byene mens jeg måler solas lengde?» spør han Knut.

Knut synes det virker som en spennende avveksling fra livet som jusstudent, og aksepterer forslaget. Knut får beskjed om å måle avstanden mellom de to byene i måleenheten stadier.

«Du skal ikke bruke noe mer praktisk, som kilometer eller miles?» prøver han seg, men Eratosthenes gjengjelder bare spørsmålet med et dumt blikk.
eratosthenes kopi

Etter å ha brukt mange dager på å måle avstander og vinkler satt Knut og hans nye kompis Eratosthenes seg ned. De så på hverandre.

«Jeg tror vi nettopp fant ut at jorda var rundt,» sier Knut med store øyne. «Ja, og at jordas omkrets er 252.000 stadier», sier Eratosthenes, sliten og overrasket over det store funnet de har gjort.

«Dette tror jeg vi må feire med en øl», sier han.

1des-3 kopi

Hvor skal Doktor GeoWho reise i morgen? Send inn årstall og hvilken kjent geograf du vil sende Knut på besøk til, så fikser vi resten!

3 thoughts on “Dr. GeoWho – en reise i tid og rom

Legg igjen en kommentar

