Geografar mot dårlege kart

En gang i fjor fikk jeg plutselig sånn behov for å fornye det seks kvadratmeter store soverommet jeg hadde bodd på i nesten to år. Siden rommet var lite og veggplassen begrensa, bestemte jeg meg for å bare henge opp det mest essensielle.

Jeg bestemte meg for at det mest essensielle var et kart. Jeg er da tross alt geograf (og venner og familie kan jeg se i det virkelige liv). Jeg hadde hørt at IKEA hadde svære verdenskart som perfekt ville dekke den ene store veggen jeg hadde innerst i rommet. Med stjerner i øynene lå jeg på senga og så opp på den nå tomme veggen og tenkte på hvor fint det ville bli med et stort, stort verdenskart som dekka  hele greia.

Da lørdag kom dro jeg til Åsane. Lunta utålmodig bak venninna mi gjennom varehuset. Hvor var dette kartet som jeg hadde gleda meg så lenge til å kjøpe? Der! Jeg strente bort. Tok forsiktig i ramma og dro kartet mot meg for å se på det. Det var da verden falt i grus.

Ett ord gav gjenlyd i hodet mitt: Mercator.
Mercator. Mercator Mercator Mercator. MERCATOR. Kartet var en Mercator-projeksjon. Og en dårlig en, attpåtil.

Hvorfor hadde jeg ikke tenkt på dette før? Som samfunnsengasjert kunne jeg da ikke henge opp et kart til allmenn beskuelse som framstilte Grønland som nesten like stort som Afrika. Jeg kunne jo ikke bidra til denne illusjonen av kontinentenes størrelse. Som GIS-student kunne jeg ikke henge opp et kart som hadde åpenbare feil i rutenettet. Hva om noen plutselig forsøkte å navigere etter det og havna fullstendig på villspor?

Skuffelsen var altså stor da jeg innså at jeg ikke kunne kjøpe kartet. Det var rett og slett utelukket. Jeg ville jo fortsette å være en del av det gode selskap. Da jeg kom hjem stirra jeg tomt i veggen i tre dager.

Gleden var derimot tilsvarende større da jeg i forrige uke kom til å være tilstede på sidelinja under fødselen til ei ny facebookgruppe: Geografar mot dårlege kart. Det finnes faktisk flere som deler mitt ambivalente forhold til Mercatorprojeksjonen, og som synes at dårlige (og ukorrekte) kart av og til kan være morsomme. Gruppa er helt ny, skapt av en gjeng geografer på 282-seminar, men jeg har ingen tvil om at den kommer til å bli en viktig aktør i kampen mot dårlige kart i framtida.

Sjekk ut facebookgruppa her: https://www.facebook.com/groups/428073897349566/429045313919091/?notif_t=group_activity

One thought on “Geografar mot dårlege kart

  1. Tilbaketråkk: Gratulerer med dagen, nye geografistudent! | Geografistudenten

Legg igjen en kommentar

