En hyllest til superstudenten

De dukker opp hver eksamenstid. Det vil si de dukker ikke opp, det er det vel heller resten av oss som gjør. Jeg har lenge, hvert semester i fire år, fortalt meg selv at dette semesteret skal jeg lære. Jeg skal nærme meg superstudenten. Jeg skal lese mer. Jeg skal trene mer. Jeg skal jobbe mer. Jeg skal mer. Hvert semester i fire år har det blitt med tanken. Disse mytiske studentatletene jeg har lest om i Studvest, som trener, leser og engasjerer seg. Alt før kl. fire. Middag må en jo ha.

super

Nok en eksamenstid er over oss og jeg har nok engang forsøkt å nærme meg den mytiske superstudenten. Han som er ferdig i svømmehallen når jeg sniker meg inn døra litt over åtte. Han som benytter seg av tiden på lesesalen når jeg for syvende gang de siste to timer «forviller» meg inn på nettaviser for å lese sportsnyheter. Han som lager en velfortjent middag etter en lang og produktiv dag på lesesalen, når jeg akkurat har benket meg foran datamaskinen klar for nok et parti snooker.

Det er mandag. Helgen har bestått av en tredagers vinterdvale etter en frenetisk innspurt på hjemmeeksamen. På et eller annet tidspunkt var jeg visst blitt enig med meg selv at en uke er for lang tid. Det tar akkurat et døgn å raske sammen 3000 ord. Det er mandag og ny eksamen på onsdag. Rekker akkurat å skrive ut to artikler før hjernen registrer at det er VM-kamp i sjakk. Gud så spennende! Da jeg endelig kommer hjem. Skjenker jeg meg et ørlite melkeglass med whisky, før pensum trekkes opp av sekken. Klokka viser 23.00.

Jeg beundrer superstudenten. Studenten som viser meg hvordan det burde gjøres. Neste eksamensperiode vil jeg nok en gang forsøke. Jeg sukker. Det er tirsdag morgen. Siste dag før eksamen. Frokosten venter. Kaffen er klar. Pensumet hentes ut av sekken. Flasken med whisky kommer ned fra hylla. Klokka viser 08.30. Jeg setter meg ned. Skjenker opp. Superstudenten smiler mot meg i mitt eget hode. Jeg hyller ham.

Skål.

Forfatter: Bård Danielsen

One thought on “En hyllest til superstudenten

Legg igjen en kommentar

