Hvordan det egentlig er å studere geografi

Foto: Christian Roth Christensen

OK, da! Det hender jeg studerer kart! Men da er det mest for moro skyld, ikke for å pugge til en eksamen i et «hva heter hovedstaden»-fag.               Foto: Christian Roth Christensen

–       Hva studerer du da, Marikken?

–       Jeg studerer geografi, jeg!

–       Åja, da er du sikkert kjempegod på hovedsteder, da! 

Siden jeg byttet studieretning til geografi i 2014, har jeg møtt en flom av stereotypier om ”Geografen”. Jeg har blitt bedt om å nevne hovedsteder på land hvem vet hvor befinner seg, sjøer og kanaler jeg ikke visste fantes og jeg har blitt bedt om å være med på quiz-lag som er underernærte på kunnskap om hovedsteder, land og ”stein og sånn”. Folk tror rett og slett jeg sitter og kikker på et verdenskart dag ut og dag inn og prøver å memorere at Paramaribo er hovedstaden i Surinam og at Myanmar grenser til Bangladesh, India, Kina Laos og Thailand. Disse faktaene kommer for øvrig rett fra Wikipedia, jeg har så vidt peiling på hvilken retning Landås er. 

Moren min lo da jeg sa jeg skulle bytte studieretning til geografi. ”Du kan jo ingenting om geografi, du er jo ikke kjent i Norge engang”, utbrøt hun.

Hvilke stereotypier om geografer har/møter du? Fortell oss i kommentarfeltet under!

Når jeg prøver å forklare at det er utviklingsgeografi jeg studerer, faller de fleste av lasset. Noen prøver seg med et ”hm, hva er det for noe da?”, nikker og smiler i to minutter mens jeg forklarer, før de blir blanke i øynene og bytter samtaletema. Det var morsommere å tro at jeg gikk rundt med en trepinne og et kamera på Hardangervidda og målte strekninger, for så å gå hjem og tegne et kart.

Men av og tilav og til – passer jeg rett inn i rollen som den stereotype geograf. Som da jeg satt og spiste studentrett numero uno: tomatsuppe med macaroni, sammen med leieboeren (les: samboeren) min en rolig mandag. Da smeller det fra andre siden av bordet:

–       Du, du som studerer geografi, hvor er egentlig null grader vest?

Og da renner det ut av meg en historie om breddegradene som tidligere ikke hadde noe bestemt nullpunkt før det på 1800-tallet ble bestemt at nullmeridianen skulle gå gjennom observatoriet i Greenwich, London.

Så blir det selvsagt fulgt opp med spørsmål om hva det heter på motsatt side av Greenwich, og jeg forbanner at dette ikke har vært pensum i GEO115.

2 thoughts on “Hvordan det egentlig er å studere geografi

  1. Av en eller annen grunn bruker folk å spørre meg om forskjellige hav! Slekta mi kommer for alltid til å huske den gangen jeg glemte at indiahavet eksisterte…

    • Tell them this: » Geography is the study of places and the relationships between people and their environments. Geographers explore both the physical properties of Earth’s surface and the human societies spread across it. They also examine how human culture interacts with the natural environment, and the way that locations and places can have an impact on people. Geography seeks to understand where things are found, why they are there, and how they develop and change over time…….., Is that clear enough to you or should I make a drawing??»

Legg igjen en kommentar

