”Hei, vil du bli med meg hjem på pizza og klining?”

Det er pinlig å bli sjekka opp med dårlige sjekkereplikker. Dette er historien om da jeg begynte å sjekke opp lesesalskameratene mine med geografiske sjekketriks. (Advarsel: det blir langt og drøyt. Litt som eksamenstida.)

Det var november 2013 og jeg kjeda meg. Jeg kjeda meg skikkelig. Det var eksamenstid, jeg var umotivert og syntes alt var dritt. Ikke gadd jeg stå opp om morraen, ikke gadd jeg kravle meg til lesesalen og det var bare så vidt jeg gadd å åpne munnen for å hilse på kjente hvis jeg møtte dem på gata. Det måtte da være nok innsats å nikke.

Sittende nedi dette grå hullet av kjedsomhet skulle jeg liksom forsøke å lese til eksamen. Naturforvaltning, næringsklynger, vektordata, dreneringssystem. Ja, særlig. Helt til den dagen jeg satt og leste om konsekvensutredninger. Plutselig slo det meg: ”Babe, man trenger ingen konsekvensutredning for å skjønne at du og jeg kommer til å være eksplosiv sammen”.  Jeg snudde meg til sidemannen og hviska min nyoppfunne setning inn i øret hennes så lavt jeg kunne. Hun fniste. Jeg hviska det til den andre sidemannen. Han fniste. Jeg fortalte den til alle på gangen. De lo. Da skjønte jeg det. Jeg hadde funnet et nytt talent.

Den neste uka underholdte jeg meg selv med å finne på sjekkereplikker. Litt vanskelig å huske områdetyper i arealplanlegging? ”Babe, jeg tror kanskje senga di er plassert i en hensynssone med skredfare. Skal vi dra hjem til deg og foreta en ROS-analyse?” Problemer med push/pull-tesen i utviklingsgeografi? ”Du, i følge push/pull-tesen er en av faktorene som får folk til å migrere er uro og ufred. Det er ganske urolig på soverommet mitt for tida, så kanskje jeg kan migrere hjem til deg i kveld?” Pugge havstrømmer? ”Du er som en subtropisk gyre: du er hot og får hodet mitt til å spinne.”

Etter hvert ble det kjedelig å sjekke opp meg selv, så jeg begynte å sjekke opp andre. Det begynte med den som satt ved siden av meg hver gang jeg fikk en ny idé. ”Den genseren var sykt fin! Den ville vært enda finere om den hadde sin romlige utbredelse på soveromsgulvet mitt!” Så enhver som satt på gangen når jeg gikk for å hente vann. ”Hei, jeg så nettopp på arealplankartet at soverommet ditt er i en støysone. Du kan få sove hos meg i natt i stedet!” Så prøvde jeg dem på den stakkaren som gikk forbi meg i gangen. ”Du? Er du en føhnvind? For det ble sykt hett her da du kom forbi!”

Resten av eksamenstida gikk som en vind. En føhnvind. Men hett, det ble det ikke. Hver gang jeg forsøkte å sjekke opp noen begynte de å le. Jeg skjønte jo at det var litt morsomt, men jeg hadde jo et håp om at noen skulle bite på kroken og skjønne at de hadde kjempelyst å ha sjarmerende meg som kjæreste. Men den gang ei. Det eneste resultatet var at vennene mine ikke klarte å se på meg lengre uten å le. Jøss, takk for den. Dere får ikke ta på konturlinjene mine, for å si det sånn. I will not apply topology to your dangling lines. Våre fronter skal ikke møtes for å lage frontaltåke!

Men nå har jeg slutta å sjekke opp folk. Stort sett. Det hender fortsatt at det glipper ut av meg en og annen skikkelig grov sjekkereplikk, men jeg forsøker å holde det til et minimum. Det hjelper på kjedsomheten, men det er ikke veien å gå hvis jeg vil unngå å ende opp som ei bitter gammel dame som maser hull i hodet på alle ungene i gata om de forskjellige GIS-programvarene mine. Håpet er jo at jeg en gang finner meg en geograf. For da skal jeg nemlig si: ”Jeg satt og leste om Lewis’ dualøkonomi i dag, og da kom jeg til å tenke på at det hadde vært hyggelig om du og jeg hadde en felles økonomi. Vil du gifte deg meg meg?”

PS: Alle sjekkereplikker i denne teksten er påfunnet av undertegnede selv. Har dog tatt ut de drøyeste, for jeg vil ikke påføre bestemor hjerteinfarkt. Har du noen flere? Legg dem gjerne igjen i kommentarfeltet!

One thought on “”Hei, vil du bli med meg hjem på pizza og klining?”

  1. Tilbaketråkk: Sjel på anbud | Geografistudenten

Legg igjen en kommentar

