Dagbladet om kart og fordommer og sånn

Wiese kart

Bilde: Andreas Wiese, Dagbladet

Oppdaga plutselig her om dagen at Dagbladet hadde et interessant kart på nettavisa. Skribent Andreas Wiese har nemlig laget et kart av engelskspråklige google-brukeres søk på land i Europa, og diskuterer ut i fra dette fordommene mot ulike land. Kartet er interessant, både fra et kartografisk, samfunnsfaglig og metodisk synspunkt. Hvor godt klarer det å vise poenget sitt? Hva sier det om hvordan vi ser på hverandre? Og er det egentlig representativt å kvantifisere og rangere holdninger og fordommer i et kart på denne måten? 

Som Wiese skriver i artikkelen, er det ikke sikkert at google-søk er representativt for faktiske holdninger. Søkemotorer vil alltid være påvirket av hva som skjer i verden på det aktuelle tidspunktet man foretar søket, hva alle andre søker på, samt ens egen søkehistorie. Andre søkemotorer vil kunne generere andre svar. Under kan dere se et utdrag av mine søk på «Why is Norway so» og «Why is Bergen so», på ulike søkemotorer.

Why is Norway so Yahoo

Yahoo har masse svar på «Why is Norway so». Brukerne lurer på hvorfor landet er så expensive, happy, great, successful, rich, wealthy og advanced.

Why is Bergen so Bing

Bing har absolutt ingen svar på «Why is Bergen so». Men de har, i god norsk stil, natur som bakgrunnsbilde.

Why is Bergen so google

Google bryr seg heller ikke om Bergen by, men lurer heller på «Why is Candice Bergen so fat».

Why is Norway so Bing

Bing-brukere lurer kun på hvorfor Norge er så dyrt.

Wiese diskuterer sitt metoden sin godt, men som geograf savner jeg litt refleksjon rundt kart som meningsdanner. Vi vet at kart kan lyve, vi vet at kart kan påvirke og vi vet at kart kan bidra til å forsterke fordommer. Artikkelen er et morsomt innspill i internett-trenden med kart som representerer holdninger til ulike deler av verden, der man får se ulike representasjoner av steder fra ulike grupper (slik som kartene du kan finne her, her og her). Men som geografer må vi huske på at et kart er kvantitative. For å virkelig forstå dette kartet må vi forstå grunnene til at steder blir representert på den aktuelle måten, samt samfunnsprosessene som ligger bak denne representasjonen – og da skal det mer til enn bare noen google-søk.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s