Intervju med en geograf

Denne gangen har Geografistudenten snakket med førsteamanuensis Knut Hidle på hans kontor i 7. etasje.

Han ble nettopp visedekan for utdanning, noe hans syns er veldig spennende. Som visedekan er rollen hans å tenke strategi, kvalitet og relevans for alle fagfeltene på SV-fakultetet. Selv sier han dette om den nye rollen:

Knut Hidle. Kilde: uib.no

Knut Hidle. Kilde: uib.no

– ”Det som jeg syns er særlig interessant er å tenke rundt hvilken rolle samfunnsfagene som sådan skal ha i utdanningssystemet og hva vi kan bidra med. Både på universitetet, men senere spesielt da i arbeidslivet og samfunnslivet ellers. Vi står jo over enorme omstillinger i samfunnet og der tror jeg samfunnsviterne kan spille en enorm rolle. Det er ikke bare snakk om teknologiske nyvinninger, men også hvordan samfunnet skal styres og hvordan vi skal håndtere de endringene som måtte komme. Både knyttet til klima, økonomi, byutvikling, stedsutvikling og i det hele tatt. Her er det mye for samfunnsvitere å gripe tak i, uansett om de er geografer eller sam.pol.’ere.”

Dessverre så går han da ut av undervisning i denne perioden, ettersom han nå har blitt visedekan i en 50% stilling og forsker de resterende 50%, også veileder da på masteroppgaver. Men han sier at han kommer til å savne å undervise i denne perioden, da spesielt det å bli med på feltkursene. Noe han syns er veldig artig.

Men at det var nettopp geograf han skulle bli var nokså tilfeldig. Hvordan startet Knut Hidles karriere innenfor geografi? Og hvordan endte han opp i Bergen?

– ”Det var jo egentlig litt tilfeldig faktisk, for jeg startet å studere nordisk for å bli journalist og jobbet som pressefotograf i Oslo en periode og ville inn på pressefotografskolen og kom nesten inn der. Jeg hadde også tanker om å ta fotoutdanning i USA og litt forskjellig, men jeg var også interessert i samfunn og politikk og den type ting. Så da valgte jeg statsvitenskap i Oslo. Jeg ble kjent med en del folk som var i/eller ville til Bergen, og fant jeg ut at jeg ville slå følge dit. Da måtte jeg konvertere statsvitenskap fra Oslo over til Sam.Pol. som mellomfag her i Bergen. Med en ren tilfeldighet så jeg den boka her (Human Geography) på en lesesal inne på U.Pihl. Dette så jo spennende ut tenkte jeg, og så husket jeg tilbake at geografi var jo veldig kjekt på gymnas og fant ut at det siste faget jeg skulle ta, for jeg hadde et fag igjen, var geografi. Og da begynte jeg på geografi, men jeg var jo den gang interessert i mye annet også. Jeg var veldig interessert i miljøpolitikk og miljøaspektet så jeg klarte ikke å velge mellomfag. Jeg gikk både på naturgeografi og miljøfag (som det het), også valgte jeg tilslutt miljøfag. Så jeg hadde både naturgeografi og miljø som mine hovedinteresser”

På masteren (hovedfag) ”switchet” han helt om og gikk over på samfunnsgeografi. Dette syns han var knallgøy. Etter endt master fikk han muligheten til å søke på doktorgradstipend, og det fikk han. I mellomtiden begynte han og jobbe som forsker i Kristiansand hos Agder forskning. Han har jobbet mye med migrasjon og mobilitet og sier at han vil nok nå i dag vil kalle seg en samfunnsgeograf. Med andre ord var ikke veien inn i geografien rett frem, men mye tilfeldigheter.

Grunnen til at det tilslutt ble Bergen er det nok mange studenter som kan kjenne seg igjen i.

– ”Sånn første gang, for over tjue år siden, hadde det nok med at jeg kjente folk her. Det var en del venner som dro hit. Og senere ble jeg ganske glad i Bergen, i studietiden, også var jeg veldig mye i fjellet og drev mye med ski, tur og telting. Jeg har vært hundrevis av ganger på Finse, og var veldig glad i det. Det var jo kort vei til fjellet og jeg var ikke vant til det fra Sørlandet, der jeg kommer fra. Det vil si, jeg er født i Asker og bodde der i 8 år, så flyttet familien ned til rett utenfor Kristiansand. Det jeg likte best med Bergen var at det var kort vei til fjellet. Det er jo kort vei til fjellet i Oslo og, men det er ikke helt det samme.”

Men hvordan var han selv som student? Og har han noen tips til dagens studenter?

– ”Gjennom min studentperiode har jeg nok gått igjennom mange faser. Sånn i starten var jeg nok veldig ustrukturert og ikke helt sikker på hva jeg skulle gjøre, og hadde mange prosjekter, både med pressefotografering og andre ting, og studiene var på en måte noe jeg ikke tok så veldig alvorlig. Men statsvitenskapen var knallspennende og jeg leste mye, og jeg var veldig engasjert i den. Interessen for studiene var noe som bare forsterket seg mer og mer, så jeg ble nok en mye mer disiplinert student etter hvert som tiden gikk, samtidig som jeg likte veldig godt friheten som studietilværelsen gav. Jeg var jo fryktelig mye på tur. Jeg var jo også sosial, og var mye med i det sosiale studielivet, og på ting og tang som skjedde. Og det har nok noe med geografi, for der ble det et utrolig godt sosialt miljø, det syns jeg var helt fantastisk. At jeg var så glad i geografi hadde nok noe med det gode sosiale miljøet som var den gangen. Enormt sammensveiset, mye felles interesser og vi hadde det veldig gøy rett og slett. Så det sosiale er absolutt ikke å undervurdere her.”

– ”Være selvstendig, tenke selv og jobbe jevnt og trutt med faget, men tenk også på de sosiale aspektene. Den kompetansen en får gjennom å jobbe sammen med andre. Det tror jeg er noe en kan ta med seg videre og sikkert også profilere når en søker jobber senere.”

Og før vi takker for denne gang, fire raske helt på slutten:
Regn eller snø?
– Snø

Kaffe eller te?
– Kaffe

Hvis du var supermann for en dag, hva ville du gjort?
– Å nei herlighet… Nei det vet jeg ikke.. Hvis jeg var supermann for en dag kunne jeg gjøre absolutt hva jeg ville… kanskje stoppe alle dumme ting vi gjør, og bare gjøre de lure tingene?

Nå som julen nærmer seg, hva står på toppen av ønskelisten i år?
– I år står rett og slett de immaterielle tingene høyest, og det er rett og slett å ha fri, det står høyest. Og mange skiturer!

Legg igjen en kommentar

