Bård har danset med stol på hodet i Polen

Bård, som egentlig går på utviklingsstudier men har flere studiepoeng i geografi enn halve fagutvalget, representerte i forrige uke Bergen på den årlige kongressen i EGEA (European Geography Association for students and young geographers – som fagutvalget/geografi i Bergen har blitt med i). Her er hans opplevelser:

«Etter mye frem og tilbake ble det, en regntung fredag, klart at jeg skulle få den ære av å representere Bergen på EGEAs årlige kongress. «Vent! Hva er EGEA?» tenker du kanskje. Vel, det gjorde jeg og.

Med sekken pakket, som en ekte geograf, satte jeg kursen for Polen med ett mål for øye. Komme meg til Wasilkow. Noe som skulle vise seg å være hakket mer strabasiøst enn man skulle tro. Etter en kvikk flytur fra Bergen til Warzawa var det duket for å teste polakkenes engelskkunnskaper samt mine polskkunnskaper. Disse viste seg i de fleste tilfeller å være på samme nivå, altså ikkeeksisterende.

Etter en del peking, feil uttale av stedsnavn, avlevering av penger og hjelp fra en gammel polsk dame med sans for håndsignaler hoppet jeg av lokalbussen i Wasilkow uten den fjerneste anelse av hvor jeg skulle i den lille, søvnige polske landsbyen. Folk i Wasilkow er som folk flest utenfor turiststrøkene i Polen, ikke veldig stødige i engelsk. Men etter besøk i seks butikker og en korpsskole fant jeg ‘hotellet’ hvor kongressen skulle gå av stabelen.

Bård

Sted for kongressen, ‘hotellet’ YARD

Etter ankomsten ble det fort klart at min oppfatning av at årlige kongresser betyr mye tørt stoff, tidlig opp og tidlig i seng, ikke var i nærheten av sant. Etter å ha blitt dirigert hit, dit, frem og tilbake av en tilfeldig gjeng utenfor inngangen, alle med hver sin øl, og endelig hadde fått ordnet rom bar det av sted til åpningsseremoni og åpningsfesten. Der hvor seremonien var både flott, høytidelig og skikkelig, var åpningsfesten den rake motsetningen. Her satt vodkaen løsere enn skjorteknappene til de aller fleste. Dette viste seg å være noe som bare forsterket seg de neste dagene, når EGEA-skikker som ‘la oss alle danse med stolene over hodet’ og ‘line dance til folket’ ble gjengangere kveld etter kveld.

Bård (2)

‘La oss alle danse med stolene over hodet’

Når det er sagt var de aller fleste våkne til det vi bergensstudenter ville karakterisert som ufyselig tidlig, altså halv ni. Det var til tider imponerende hvordan folk kjempet seg opp dagen derpå (undertegnede inkludert) for å overvære foredrag, lære om polsk kultur og sette seg inn i alle avgjørelser som skulle tas under generalforsamlingen siste dag.

Så, hva sitter jeg igjen med etter nesten seks dager på kongress og mitt første EGEA-møte, annet enn at det er en både morsom og seriøs gjeng? Det første er at det er absolutt ingen farer ved å dra alene, ettersom denne gjengen er meget inkluderende, jeg ble nærmest nedløpt av mennesker da de fikk med seg at jeg var fra Bergen (det hadde ikke kommet folk fra Bergen på nesten fem år). Det andre er at selv om det var mye moro med partyhatten på er dette også en seriøs gjeng som sitter på mye kunnskap og ikke minst kontakter over hele Europa. Og for det tredje, du kommer til å få nye venner og invitasjoner til å komme på besøk til overalt i Europa.

Sitter du nå og tenker «Filler’n! Skulle ønske det var meg som var på kongressen.» Vel fortvil ikke, det er stadig nye muligheter til å reise ut, treffe nye mennesker og lære et og annet om forskjellene i Europa.»

Se bilder her og her:

Har du lyst å få sjansen til å være med på spennende reiser for å møte andre geografer i Europa? Meld deg inn i EGEA: helt øverst i høyre hjørne kan du registrere deg, velg Bergen som «entity». Fagutvalget er fortsatt i prosessen med å organisere EGEA Bergen.

One thought on “Bård har danset med stol på hodet i Polen

  1. Tilbaketråkk: Oppdatering: EGEA | Geografistudenten

Legg igjen en kommentar

