Til studenter med pelsbehov

Jeg har vokst opp med dyr – kaniner, hetterotter, hund, hester. Da jeg flyttet til Bergen i 2009 hadde jeg som studenter flest ingen mulighet til å ha noe eget dyr, og jeg slo hele ideen fra meg. Men da familiehunden hjemme døde i fjor høst, endret situasjonen seg. Omstendighetene ville ha det til at jeg skulle ta til meg 8 år gamle Isac, og slik ble det! Det er ingen spøk å være hundeeier, særlig ikke når inntektene dine så vidt matcher utgiftene dine. Her er noen tips til deg som ønsker deg hund selv om du er student, og noen tips til deg som ikke kan ha hund, men som ønsker deg en likevel. Ikke geografirelevant, sier du? Å jo da. Det er veldig mye hyggeligere å ha med seg en hund når man gjør feltarbeid!

Verdens trivligste feltassistent

Verdens trivligste feltassistent

First thing first. En hund er en hund, verken mer eller mindre. Den er ikke et barn, den er ikke en katt, den er en hund. Med sine behov og sitt språk, og dette må du som hundeeier sette deg inn i. Den trenger mat og tur, dyrlegetilsyn når nødvendig, utstyr som passer og den trenger andre hundevenner, i tillegg til en hel haug andre ting. Nesten alt dette koster penger! For meg har det handlet om å prioritere. Jeg hadde ekstra penger på bok i fjor høst, og bestemte meg for å sette av 15 000 kr på en egen hundekonto, kun til vetrinærutgifter. Dyr er ikke inkludert i folkehelsetrygden, dermed må du som eier ta hele regningen selv. Det lønner seg å ha forsikring! Ikke alle hunder kan forsikres, på grunn av alder eller sykdommer, men dette sjekker du lett. Det er uforsvarlig å ha ansvaret for et dyr dersom du ikke kan betale for helseutgiftene det kan bringe med seg.

Andre utgifter fikk skrives av mitt eget budsjett. Det vil si: mer penger på hunden, mindre penger på meg. Hvor mange nye klær trenger man egentlig? Hvor ofte må jeg klippe håret? Hvor mange øl kan jeg avse? Jeg hadde visst mye å gå på her! Isac er en liten hund, som spiser for ca kr 200 i mnd. Han hadde masse utstyr som fulgte med, men jeg har vel brukt kr 2-4000 på nye (unødvendige) greier allikevel. Forsikringen er på ca kr 350 i mnd – foreløpig min beste investering til Isac. Vetrinærutgiftene har vært i overkant høye på grunn av uforutsett sykdom, men det får bli en annen historie. Takk og lov for forsikring!

Boblefrakk er nødvendig i minusgrader

Boblefrakk er nødvendig i minusgrader

Tid er et annet viktig aspekt. Hvor mye tid kan du bruke på hunden, og hvor mye må du være borte? Som student er heldigvis tid noe du har mye av. Du kan disponere tiden din helt selv, og velge hvordan du vil bruke dagene dine, nesten uten andres innblanding. Men husk at du kommer til å trenge tid utenom både skole og hund, det er viktig å fortsette å være sosial! Min hund krever ekstremt mye tid, fordi han ikke klarer å være alene. Dette henger sammen med hans bakgrunn før han kom til meg, og er rett og slett noe jeg må ta hensyn til og tilpasse meg etter. Hadde det ikke vært for at mine nærmeste venner i Bergen lovet at de ville stille opp som hundepassere, hadde ikke jeg hatt muligheten til å ha nettopp denne hunden. Men det skal sies at alenetrening er nettopp det – trening. Med riktige metoder og tålmodighet er det mulig å komme over det meste.

Nok om alle baksidene ved å ha en hund. En hund er så mye mer enn det! Det gøyeste er jo at det er din egen hund. En som du kan kose med hele dagen hvis du vil, og som er megaglad for å se deg alltid, uansett. Den kan du lære mange gøye triks, som å åpne og lukke en skuff, eller hente nøklene dine, eller rulle rundt (tidenes beste partytriks). Og du kommer deg mer ut. Ikke bare ut av huset og ned i byen, for det innser du kjapt at er veldig kjedelig i lengden. Dermed må du dra lenger – for eksempel får du endelig gått alle de 7 fjell, og du finner nye skogsstier (i andre bydeler) der det ikke ville vært naturlig å gå uten en hund. Og du har alltid selskap! En tur er aldri forgjeves eller bortkasta, hunden blir dritglad uansett hvor mye slaps og gjørme det er. Dessuten blir du kjent med nye folk! Plutselig blir du kjent med naboene dine, og du vet hva alle hundene heter. Og å ha hund er et velkjent sjekketriks… Du lærer deg om kroppsspråk og betydningen av dine handlinger i praksis, og du får helt nye nettvaner – plutselig er det kjempeinteressant å google potesokker og klikkertrening. Klikkertrening! Oi så gøy. Læringsteori har aldri vært mer spennende. Visste du at du kan lære hunden din å balansere på forbeina, lære å hente forskjellige ting du ber om, bare ved å klikke på en knapp og gi en godbit – du trenger ikke ta på hunden eller vise den hvordan? Og en hel haug andre ting! Nevnte jeg selskap under feltarbeid?

Det beste med hunden, synes jeg, er at den er helt ærlig. Hvis han ikke liker deg, så vil han ikke være med deg. Hvis han er glad så er han glad. Hvis han er redd, så viser han det. Du vet hva du kan forvente, og du vet at han aldri lyver. Du vet at hvordan han oppfører seg reflekterer hvordan du oppfører deg, og dermed gjør den deg til et bedre menneske. Den er en hund, verken mer eller mindre. Kun seg selv, og hele seg selv!

Hadde aldri oppdaget vakre Ervika i Os uten Isac

Hadde aldri oppdaget vakre Ervika i Os uten Isac

Hva med deg som vet at det ikke passer akkurat nå? Men som fortsatt savner en å gå tur med, en å klappe på? De ideelle dyrevernsorganisasjonene, som Dyrebeskyttelsen, Fant Omplassering og Charlottes omplassering trenger alltid frivillige. Om du ikke er villig til å ta bussen, ligger kattehuset til dyrebeskyttelsen på Nøstet, rett nedenfor juss-bygningen. Her sitter det katter i bur som lengter etter oppmerksomhet. Kanskje du har mulighet til å tilby et midlertidig fosterhjem? Da blir kostnadene ofte dekket av organisasjonen. Eller du kan oppsøke ulike grupper på Facebook, som Hundepass i Bergen, Hundetreff Bergen, og så videre. Her finnes det alltid folk som trenger hjelp med hunden sin, over kortere eller lengre perioder. Hvis du virkelig vil gå inn for det kan du betale en liten sum og bli medlem av http://www.finnenhundepasser.no, da får du konkrete tilbud som passer din profil best. Og du kan kanskje tjene noen kroner! Eller du kan få låne min Isac, som alltid er på utkikk etter nye venner!

Legg igjen en kommentar

