Rapport fra fagutvalget!

Tiden flyr og fagutvalgsmøter blir holdt!

Her følger rapport fra det som har blitt diskutert de siste møtene

#1Medlemsskap i EGEA

EGEA – European Geography Association – er en organisasjon for samarbeid og utveksling mellom geografistudenter ved ulike universiteter i Europa. Foruten å ha flereEGEA møter i året hvor ulike geografiske tema blir diskutert, arrangerer også mange av medlemsgruppene egne kurs som er åpent for alle innenfor organisasjonen å delta på. Eksempelvis arrangerer nå rumenske geografistudenter i Timisoara et karstseminar.

Fagutvalget ser dette som en unik mulighet til å koble seg opp mot andre geografistudenter, i Norge og utlandet – for å utveksle tanker og idéer rundt geografifaget, og ikke minst bli kjent med nye folk!

Søknaden om medlemsskap ble oversendt i april og prosessen er i gang!

#2 Lesesalsplasser (for masterstudentene)

Ida Steffensen har foretatt en undersøkelse blant masterstudentene for å finne ut av vanene rundt brukt av lesesaler. Totalt 24 stk svarte med relativt jevn fordeling mellom de ulike retningene.

Det kommer frem at plassene på Sofie Lindstrøms i liten grad blir brukt, mye relatert til miljøet i leserommet der samt mangel på PC’er. MERK: I skrivende stund blir det malt om på Sofie Lindstrøms, hvilket er ventet å være ferdig til starten av mai – ellers er også bygget satt opp på listen over de som spesielt trenger renovasjon, så fakultetet er klar over situasjonen.

Det blir også meldt om ønsker om å få klargjort de nøyaktige reglene for bruk av leseplassene blant masterstudentene. Vi forstår godt disse ønskene og ser at her bør det bli gjennomført et møte blant studentene slik at en kan finne en plattform en blir enige om.
Vårt forslag er å gjennomføre dette i starten av neste semester når mange nye masterstudenter kommer inn.

#3 Bruk av vurderingsformer ved instituttet m.m.

Fagutvalget har i det siste diskutert en del rundt instituttets eksamenspraksiser, for eksempel om det evner å bruke alle vurderingsformene som er tilgjengelig på en god nok måte (skriftlig, muntlig, hjemmeeksamen etc). I tillegg har det bl.a. blitt diskutert mulighetene for konting av eksamener allerede neste semester etter avlagt eksamen.

Fra og med mai 2013, og 5 år fremover, vil en stor evaluering av hele geografiprogrammet ved universitetet bli gjennomført, hvor nettopp blant annet disse temaene vil bli belyst. Ettersom enkelte av oss i fagutvalget skal i møte med denne programsensoren vil vi sørge for å ta med oss disse synspunktene som har kommet frem av studenthenvendelser til oss. Med dette vil jeg også fremheve viktigheten av at dere studenter kontakter oss når dere har noe på hjertet angående studiehverdagen deres. Vi fungerer som bindeleddet mellom studentene og instituttet og har representanter i de rådene som påvirker vår hverdag; slik at vi kan få sagt hva vi mener.

Vi kan nåes på mail: fagutvalget@geog.uib.no eller a persona.

Vi vil også prøve å få satt opp en postkasse slik at en kan få lagt inn henvendelser på denne måten.

#4 – Diverse

– I juni vil det bli valgt ny instituttleder, nåværende Svein Olav Dahl, og nestleder. Fagutvalget står fortsatt ansvarlig for å sende representanter for studentene til instituttrådet.

– Geoklubben hadde en vellykket tur til Voss med en god slump studenter. Fagutvalget er i ekstase over at ingen erstatningskrav kom i ettertid – til etterfølgelse!

Geoklubben vil også prøve å få til en sommerfest i juni – før dette har nok studentene mer enn nok med å lese, skrive og overleve. Derav heller ingen quiz i mai.

– Utviklingsstudier har nylig blitt evaluert av en programsensor fra NTNU. Vedkommende vektlagte at det var en smule for lite utviklingsrelatert og det er kun den sosialantropologiske delen som «forsvarer» programmet.

– For tiden universitetsstyrevalg, rektorvalg og så videre. Bruk den muligheten du er blitt gitt; stem!

– Referatet fra fagkritisk dag lar vente på seg – det skulle egentlig kommet idag (men har ikke tilgang til kladden på denne PC’n – så derfor fikk dere dette referatet i dag istedet!) Skal komme snarest råd!

– Vi nærmer oss slutten på ett semester og vi har allerede begynt å planlegge det neste. Vi vil få ned et manifest for hva vi ønsker å få gjennomført; dette vil bli lagt ut på denne siden i løpet av mai 2013.

Fullstendige referat finner du hvis du går til «Dokument»-fanen på denne siden.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s