Utveksling til Hawaii

Geografistudent Ingrid Lycke Austbø har vært på Hawaii i høst og studert blant annet oseanografi. Her er litt om hennes utveksling.

565972_10151418092712247_1876246430_n Amy Harrison på piratdag med oceanografiklassen, Hilo Bay, Hawaii

«Jeg har akkurat kommet hjem fra et av de flotteste stedene jeg har vært i hele mitt liv – Hawaii, Big Island, i hjertet av Stillehavet! Her har jeg møtt mennesker jeg aldri ellers ville møtt og hatt opplevelser jeg aldri kunne forestilt meg før jeg reiste ut. De sier at utveksling er noe man bør prøve når man er student. Etter et halvt år i utlandet kan jeg bare si meg enig.

Hawaii er navnet på øygruppen som strekker seg i en nordvestlig bue fra en vulkansk hotspot i midten av Stillehavet. Det er også navnet på den største øya og blir derfor populært kalt Big Island for å unngå forveksling med øygruppen. Etter sagnet skal øygruppen ha blitt dannet som resultat av en rekke krangler mellom den hawaianske ildgudinnen Pelée og hennes søster som drev henne på flukt sørover. For hver gang Pelée dukket opp av havet ble det dannet en ny øy.  I dag holder Pelée til i Halemaumau-krateret på Kilauea-vulkanen på Big Island, hvor hun ånder og lever, og tidvis forårsaker større lavautbrudd til fortvilelse for enkelte tomteeiere og til fasinasjon for mange utenforstående. Sagnene om Hawaii er mange, og tradisjonene står sterkt til tross for at det snart er over 200 år siden de første kolonistene ankom øyene.

Mye på Hawaii er selvfølgelig preget av amerikansk kultur: Så godt som alle kjører bil – store og gjerne latterlig opphevede; folk snakker i all hovedsak amerikansk; og butikkjeder som Walmart, Safeway, Sears og Macy’s vil mest sannsynlig bli noe av det første du får oppleve av Hawaii. Det finnes utallige restaurantkjeder: McDonalds, Panda Express, TacoBell og Jack in the Box er bare noen av kjedene som vil gi deg en typisk amerikansk gastronomisk opplevelse. ;) På mange måter merker man godt at Hawaii er en stat i USA, men Hawaii er samtidig svært unik.

730502_10151418092792247_18907606_n Internasjonalt veikryss, Pearl Harbour, Oahu.

Flere av mine lokale medstudenter var opptatt av å framheve den opprinnelige polynesisk-hawaiianske kulturen, uavhengig vestlig påvirkning. Jeg opplevde at det finnes en sterk hawaiiansk kultur som holdes levende av folk som fortsetter med tradisjonelle aktiviteter: padler i kano, surfer, drar ut på paddleboarding, danser hula og dyrker frukt i bakhagene. :) Kulturen handler forøvrig en god del om å legge merke til, oppsøke og sette pris på slike ting, (i tillegg til enten å eie en bil eller ha noen venner som er villig til å ta deg med for å gjøre nettopp det ;) )

Om du ikke eier en bil, eller kjenner noen som gjør det, vil det alltid være mulig å ta buss. Til tross for at det ofte tar litt lang tid er bussen på Big Island fin ved at den er gratis for alle studenter. Foruten dette tilbyr skolen en rekke turer hele semesteret til noen av de fineste stedene på Big Island. Hver helg arrangerte Outdoor Adventures flere turer, et tilbud vi benyttet oss godt av

566321_10151418092802247_1804373837_n Alexandra Olsen, Hapuna Beach, Hawaii.

Campus på Universitetet i Hilo er stort, med både treningssenter, utendørs svømmebasseng, sandvolleyballbane og lignende. De har også akademiske tilbud, blant annet gratis leksehjelp til de som måtte ønske det. Lærerne jeg møtte var både flinke og hjelpsomme. Skolen skilte seg i hovedsak fra universitet i Bergen ved at det var mange flere obligatoriske oppmøter og gjøremål.  Fagene jeg tok var ikke alt for vanskelige, men dette hadde igjen noe å gjøre med at det som var forventet av oss var fordelt ut over hele semesteret.

711644_10151418092767247_2146274287_n Biblioteket på campus

I høstferien besøkte vi Oahu, kjent for Honolulu, Waikiki og Pearl Harbour. Flybillettene til de andre øyene er generelt ikke så alt for dyre, så dette er noe som kan være kjekt å få med seg. Noen dro også til California, heller ikke dette er så dyrt. Oppholdet vårt i Honolulu var spennende, men livet her er mer hektisk, og jeg var godt fornøyd da jeg kom tilbake til mindre befolkede, og fredeligere Big Island. Hilo har ikke samme utelivet som Honolulu, men med over fire tusen studenter på universitet var det nok folk å ta seg en fest med ;)!

Big Island har dessuten en natur som er unik hva man finner noe annet sted i verden, mye på grunn av den store variasjonen, med så mye som 11 av verdens 13 klimasoner, på et forholdsvis lite geografisk område. Hovedsakelig er det tropisk regnskog på østsiden og ørken på vestsiden, adskilt av flere større fjell, blant dem Mauna Kea – verdens høyeste fjell målt fra havbunnen (10 200 meter høyt målt fra havbunnen). :) For en miljøgeograf må dette stedet sies å være et ideelt sted for studier, men også for samfunnsgeografer vil jeg si at Hawaii har mye å tilby. Den hawaiianske kulturen er som sagt unik. I tillegg strømmer det også til folk fra hele verden, noe som gjør at det bor mennesker her med en rekke ulike bakgrunner. I tillegg til polynesere og «mainland» amerikanere finnes det større innvandrergrupper av japanesere og kinesere (som hovedsakelig stammer fra innvandring de siste århundrene i forbindelse med omlegging av jordbruket), i tillegg til for eksempel nordmenn (selv om dette ikke er så veldig mange). Jeg opplevde forøvrig bare å bli møtt med vennlighet og åpenhet både fra mine medelever og lærere, utlendinger så vel som hawaiianere.711482_10151418092797247_112823913_n Skilpadde, Hilo bay, Hawaii.

Som ny på et sted kan man lett gå glipp av eller forbli uvitende om en del ting. Er man imidlertid åpen og søkende, noe som ofte kjennetegner en utvekslingselev, vil det derimot ikke være noe stort problem å sikre seg noen gode opplevelser. Da oppholdet mitt på Hawaii gikk mot slutten, var det fortsatt en del ting jeg skulle ønske jeg hadde gjort, eller gjort mer av, men når alt kommer til alt kan jeg bare si meg svært fornøyd!»

vegard9 Hawaiian sunset, Kahaluu, Hawaii (foto: Vegar Herstrøm)

2 thoughts on “Utveksling til Hawaii

  1. Tilbaketråkk: Reise på utveksling? Internasjonal dag på SV | Geografistudenten

  2. Tilbaketråkk: Søknadsfrist for utveksling 1.september! | Geografistudenten

Legg igjen en kommentar

