Utveksling i Bolivia

Jeg tok kontakt med min medgeograf Stine Bugge Drangsholt som er i Bolivia dette semesteret som utvekslingsstudent i La Paz for å høre hvordan det har vært hittil. Spent på hvordan det er å være utvekslingsstudent i Bolivia? Les videre!

Bilde

Jeg kan fortelle dere at det er helt fantastisk. Første inntrykket skal jeg innrømme at var «Ok, så dette er La Paz. Her er det kaos, ikke samme strukturen som hjemme i Norge. Hvordan kan folk bo i de husene i skråningen, er de ikke redde hver gang det regner for bakken under huset bare skal rase ut? Dette kan bli et spennende semester!». Jeg studerer ved UMSA (Universidad Mayor de San Andrés) i La Paz. Vi har forelesere som snakker spansk, engelsk og akkurat nå en som er norsk. Når vi har spansk talende forelesere har vi alltid en tolk, så spanskkunnskaper når det kommer til undervisning og å forstå det som blir sagt i forelesninger trenger man ikke, men det er fåtall av innbyggerne her som snakker engelsk og noe spansk er det derfor en fordel å kunne. Selv snakket jeg ikke noe spansk før jeg dro hit, men valgte heller å dra ned en måned før for å ha spansktimer. Her i La Paz studerer jeg antropologi, men som en geograf er Bolivia et veldig interessant land.

Bolivia har en fantastisk flott natur som en kan se fra stue eller soveromsvinduet og en kort bil-/busstur unna kan en gå fjellturer på topper som er mellom 5000-6200 m.o.h.. Landet har en utrolig interessant historie, fantastisk flotte mennesker og et kaos man kommer til å like bare mer og mer ettersom man begynner å forstå logikken i det. Det er nesten ukentlige demonstrasjoner, forelesninger blir avlyst på grunn av disse eller at foreleseren, som også er en minister, måtte ut å fly en tur til en annen by. Bygningen jeg har forelesninger i er under konstruksjon og hovedveiene er flere plasser bare grus. Vi har opplevd blokade av veien, men dette stopper ikke sjåføren fra å kjøre videre, da tar han bare veien over jordet..

I løpet av de nå nesten 3,5 månedene jeg har vært her har jeg fått opplevd masse. Møtt masse fantastiske mennesker. Jeg har fått dratt litt rundt i Bolivia. Vært på fjelltur til Pequeño Alpamayo og Huyana Potosi, på buldrefestival i Chalkupunku, dratt til saltørkenen, opplevd nattelivet og kulturen i La Paz og mye mer. Vi har fått mange guidet turer, som gjør undervisningen veldig spennende (ikke bare forelesninger i et klasserom). Når man er på utveksling, i hvert fall i mitt tilfelle, har ikke oppholdet bare handlet om studier. For å være helt ærlig har det handlet mest om opplevelsene, og de har det vært mange av. Har tatt meg selv i å tenke flere ganger når jeg har gått i gatene her i La Paz at akkurat nå kunne jeg ikke hatt det bedre. For hver dag som går blir jeg mer glad i dette landet. Hvis du ikke har vurdert å dra på utveksling før, vurder det!

3 thoughts on “Utveksling i Bolivia

  1. Tilbaketråkk: Reise på utveksling? Internasjonal dag på SV | Geografistudenten

  2. Tilbaketråkk: Søknadsfrist for utveksling 1.september! | Geografistudenten

Legg igjen en kommentar

